Mimo najszczerszych chęci, nie zawsze udaje się kupić trafiony prezent. Choć zawsze upominki odpakowujemy z uśmiechem i radością, to gdy emocje już opadną, zastanawiamy się, co zrobić z nietrafiającymi w nasz gust prezentami. Na szczęście możliwości jest wiele.

Jedną z nich są portale aukcyjne. To sposób na błyskawiczne spieniężenie nietrafionych upominków. Czasami jednak chcemy prezent zwrócić do sklepu lub też wymienić. Jak zachować się w takiej sytuacji?

Zwrot w punkcie stacjonarnym – jak to wygląda?

Jeśli towar został nabyty w sklepie stacjonarnym, to w kwestii zwrotu prezentu wszystko zależy od dobrej woli sprzedawcy. W polskim prawie nie ma żadnych zapisów, które nakazywałby sklepom wymieniać nietrafione upominki. Wiele sklepów idzie konsumentom na rękę i ustala możliwość zwrotu, ale tylko na ściśle ustalonych przez przedsiębiorców zasadach. Popularną praktyką jest nieprzyjmowanie produktów, które sprzedawane były w promocyjnej cenie/ze świąteczną zniżką. Często wymienić można tylko towary, które zostały zakupione w cenie regularnej.

Musimy mieć jednak świadomość, że nie zawsze istnieje możliwość zwrotu towaru. Niektóre sklepy/przedsiębiorcy oferują natomiast możliwość wymiany na inny towar z oferty lub też wymianę produktu na bon, który może zostać wykorzystany w danej placówce handlowej. W tym wypadku trzeba jednak uważać na ważność bonu – zazwyczaj okres jego przydatności nie przekracza pół roku.

Trzeba pamiętać także o tym, że termin, w jaki można dokonać zwrotu/wymiany otrzymanego prezentu, zależy tylko od sprzedawcy i jego ustaleń. My niestety nie możemy w żaden sposób na nie wpłynąć.

Zadbaj o dowód zakupu

Kluczowe w przypadku zwrotu jest także okazanie paragonu fiskalnego lub też innego dowodu zakupu. Alternatywą jest wydruk z terminala płatniczego (potwierdzenie transakcji kartą) lub wyciągu z rachunku bankowego. To zabezpieczenie dla sprzedawcy, że oddawany towar rzeczywiście kupiony był w danej placówce.

Jeśli boimy się, że prezent kupowany przez nas okaże się porażką, to warto od razu zapytać sprzedawcę o możliwość zwrotu czy też wymiany towaru. Jeśli sprzedawca potwierdzi, że jest taka możliwość, to możemy poprosić go, by taką informację dopisał z tyłu paragonu czy potwierdził ją pieczątką firmową sklepu. Tego typu zapewnienie daje nam pewność, że obdarowywana osoba bez problemu dokona wymiany/zwrotu.

Wymiana prezentów kupionych przez Internet

Trochę inaczej wygląda to w przypadku zakupów online, w sklepie internetowym. Wówczas konsumentowi przysługuje 14 dni na wysłanie oświadczenia o odstąpieniu od umowy. W ciągu maksymalnie 14 dni od nadania listu poleconego z oświadczeniem, należy odesłać do sklepu także nietrafiony prezent. To ustawowe prawo konsumenta – jeśli podejmiemy decyzję o zwrocie towaru, to nie musimy nawet podawać jej powodów.

Jeszcze inaczej wygląda sytuacja w przypadku zakupu przez Internet, ale od osoby fizycznej, która nie prowadzi działalności gospodarczej związanej ze sprzedawanym towarem. Wówczas prawo zwrotu i ewentualnej wymiany zależy tylko od ustaleń ze sprzedającym. Wygląda to podobnie, jak w przypadku zakupów w sklepi stacjonarnym – sprzedawca może się zgodzić na wymianę lub zwrot, ale zależy to wyłącznie od jego dobrej woli.

Ostatnia deska ratunku

Co w sytuacji, gdy sprzedawca nie chce dokonać zwrotu/wymiany towaru, mimo wcześniejszych ustaleń? Wówczas pomoc możemy otrzymać od powiatowego rzecznika praw konsumentów. Można to załatwić także telefonicznie, dzwoniąc na bezpłatną infolinię. Numer znajdziemy na stronie internetowej UOKiK lub w urzędzie naszego miasta.