W trakcie pracy uderzyłeś się, masz ból, a może stłuczenie i zastanawiasz się nad urlopem lub wizytą u lekarza? Co zrobić dalej? Czy to był wypadek?
Dokładnie tak!

Wypadkiem w pracy nazywamy zdarzenie, które spełnia zgodnie z polskim prawem 4 podstawowe warunki:

  • jest to zdarzenie nagłe
  • wywołane przyczyną zewnętrzną
  • powodujące uraz lub śmierć
  • zdarzanie miało związek z pracą

Codziennie wstajemy, idziemy do pracy, pozostajemy tam minimum 8h i powrót do domu. Jeżeli zdarzy nam się wypadek pomiędzy tym czasem, który spełnia jednocześnie wszystkie powyższe wymagania to wypadek definiowany jest jako wypadek w pracy. Stwierdzenie takiego zdarzenia jest bardzo ważnie ponieważ należą nam się z inne świadczenia. Najważniejsze z nich, które nam się należą przy zwolnieniu lekarskim to 100% wypłat zamiast 80 %. Które nam przysługuje na zwykłym L4. Dodatkowo, możesz ubiegać się o pieniądze z ubezpieczenia. Podstawą do wszelkich roszczeń jest protokół powypadkowy.

O tym jak wygląda ustalenie okoliczności i przyczyny wypadku w pracy mówi
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (Dz. U. z dnia 2 lipca 2009 r.)